Biorąc pod uwagę, że wiele zakładów pracy już nie istnieje przedstawiamy w kilku krokach jak rozpocząć poszukiwanie dokumentacji pracowniczej, bowiem występują dziś możliwości jej odszukania.
Sprawdzamy czy pracodawca jeszcze istnieje (mógł zmienić siedzibę lub nazwę). W takich poszukiwaniach pomoże nam:
Po uzyskaniu pewności, iż pracodawca nie istnieje możemy odpowiednio:
Jeśli zakład był jednostką państwową, należy zwrócić się do jego sukcesora, który kontynuuje działalność (sukcesorem może być przedsiębiorstwo państwowe lub spółka, która po sprywatyzowaniu przedsiębiorstwa przejęła majątek). W przypadku braku sukcesora należy zwrócić się do właściwego organu administracji państwowej (założycielskiego lub nadrzędnego, często byli nimi wojewoda lub minister). Często akta przechowują również prywatne Składnice akt.
Jeśli zakład był spółdzielnią to jej likwidator powinien przekazać akta na przechowanie odpowiedniemu związkowi rewizyjnemu lub w przypadku braku takiego związku do Krajowej Rady Spółdzielczej w Warszawie.
Syndyk masy upadłościowej lub likwidator poszczególnej jednostki organizacyjnej powinien poinformować właściwy terytorialnie Sąd Rejonowy lub inny organ prowadzący rejestr działalności gospodarczej.
Jeśli zakład był firmą prywatną zatrudniającą mniej niż 20 osób niezbędne informacje może posiadać odpowiedni terytorialnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych (Wydział Ubezpieczeń i Składek).
W celu wyszukania zlikwidowanego zakładu pracy można korzystać z dostępnych baz internetowych przygotowanych przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych Baza dokumentacji osobowej i płacowej oraz Baza zlikwidowanych lub przekształconych zakładów pracy.
Jeśli poszukiwanie zlikwidowanego zakładu pracy jest dla Państwa zbyt trudne można zwrócić się do odpowiedniego terytorialnie archiwum państwowego w formie pisemnej lub telefonicznej. W przypadku województwa pomorskiego informacji udziela Archiwum Państwowe w Gdańsku.